• ادرس: سعدی جنوبی - کوچه فخرایی - پاساژ صدقی نژاد- طبقه همکف - پلاک 11
  • شماره تماس : 33933474-36614270

سرویس کولر آبی و راه اندازی آن

خانه  »  بلاگ   »   سرویس کولر آبی و راه اندازی آن

سرویس کولر آبی و راه اندازی آن

سرویس کولر آبی را بدون نیاز به سرویسکار خودتان انجام دهید اموزش تصویری راه اندازی کولر آبی.رایگان خودتان انجام دهید. گروه بازگانی صنعت کار

تحویل فوری
خدمات پس از فروش
کیفیت بالا
مشاوره

0
(0)

قبل از سرویس کولر آبی 🛠️ سالم بودن قطعات و استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل کنید✔ ؛ یک سرویس کار کولر آبی قبل از اینکه دست به کار شود باید اول تمام قطعات را چک کرده و بعد عملیات سرویس کولر را انجام دهد. قبل از شروع فرآیند سرویس کولر آبی باید مطمئن شوید که برق آن وصل نیست، به دلیل محیط مرطوب و بدنه‌ فلزی کولر امکان برق‌گرفتگی بسیار زیاد است. برای این کار مطمئن شوید که کلید پمپ و موتور کولر خاموش باشد. اگر کولر فیوز جداگانه ای دارد آن را  قبل از شروع سرویس کولر قطع کنید.

سرویس و راه اندازی کولر آبی

یکی از نکات مهم در سرویس کولر آبی و راه اندازی آن 🛠️ تنظیم تسمه می باشد. تنظیم تسمه می تواند طول عمر تمام قطعات مصرفی و حتی ثابت کولر را افزایش دهد. فقط با یک رگلاژ ساده می توانید تا چند برابر عمر مفید تمامی قطعات اععم از : موتور کولر، فولی، میل شفت و یاتاقان را افزایش دهید.

طریقه رگلاژ کردن موتور کولر آبی و تسمه

رگلاژ کردن موتور کولر و تسمه توسط 4 عدد پیچ و مهر زیر پایه ای که موتور کولر بر روی آن نصب شده است می باشد. شما تسمه ای را که برای کولر خود نصب می کنید, اگر شل باشد اسیب چندانی به سیستم وارد نمی کند ولی در مصرف برق قطع به یقین تاثیر منفی می گذارد به این صورت که شما کولر را با تسمه شل نصب، سرویس و راه اندازی می کنید و متوجه می شوید باد مناسبی را از آن دریافت نمی کنید. زیرا تسمه و فولی موتور هرز گردی می کنند.

برای اینکه متوجه شویم تسمه کولر آبی ما سرویس، رگلاژ هست یا خیر ؟

بین دو محور فولی بزرگ پروانه و فولی موتور کولر یک حد فرضی تقریبا بین آن را انتخاب می کنیم، چهار انگشت را بین تسمه قرار می دهید و با حداقل فشار نه زیاد و نه کم تسمه را با دست دیگر به طرف چهار انگشت جمع می کنیم اگر این فشار عادی بود یعنی اینکه محبور نبودید فشار زیادی را به آن وارد کنید، و نه خیلی شل بود مطمعن باشید که تسمه کولر آبی کاملا رگلاژ می باشد.

طریقه رگلاژ کردن موتور کولر آبی و تسمه در سرویس کولر آبی

سرویس و روغن کاری یاتاقان موتور کولر آبی

زمانی که کولر آبی خود را در شروع فصل گرما سرویس و راه اندازی می کنید، باید دست کم هر ده روز یک بار هر دو یاتاقان را کاملا آغشته به روغن کنید این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا باعث بالا رفتن طول عمر کولر آبی، پایین آمدن مصرف انرژی و باد دهی مناسب می شود.

سرویس و روغن کاری یاتاقان موتور کولر آبی

سایر اجزای کولر آبی برای سرویس و راه اندازی :

  • پوشال
  • پمپ آب
  • سینی
  • شناور

تعویض پوشال در سرویس کولر آبی

پوشال یکی از اصلی‌ترین اجزای کولر آبی و رسیدگی به آن، علاوه بر عملکرد بهتر کولر، در مصرف آب، برق و انرژی هم صرفه‌جویی می‌کند. بنابراین یکی از مهمترین مسائلی که باید در سرویس کولر آبی مد نظر قرار بگیره، کیفیت و تمیزی پوشال آن می باشد. 

برای تعویض پوشال کولر آبی دریچه کولر را باز کرده و به سمتی بخوابانید که پوشال آن به سمت خودتان باشد. بسته به نوع کولر فنر یا حفاظی که برای نگه‌داشتن پوشال بر روی آن قرار گرفته است را در بیاورید. در زمان  🛠️ سرویس کولر آبی که یکی از مراحل تعویض پوشال کولر آبی است اول خود دریچه‌ها را با مایع شوینده  یا آب به خوبی شستشو دهید.

برای جا انداختن فنرها، اول لبه‌هایی که وارد سوراخ می‌شوند اقدام و بعد به سراغ دریچه‌های بعدی بروید. حفاظ‌‌ها را  به ترتیب از بالا به پایین در جای خودش قرار بدهید. بعد از تعویض هر سه دریچه یک بار دیگر همه پوشال‌ها را آب بگیرید و دریچه‌ها را جا بیاندازید.

در زمان تعویض پوشال کولر دقت کنید که پوشال جدید حتماً باید خیس باشد، یرا اگر پوشال های کولر خشک باشد کولر باید مدت زمان زیادی کار کند تا بتواند کل پوشال را خیس کرده و خنکای مناسبی را به درون کانال و منزل شما وارد کند.

مواردی که نشان می دهد که پوشال باید تعویض شود :

  • وجود املاح آب بر روی پوشال ها
  • وجود آلودگی در آب سینی کولر
  • وجود حشراتی موذی بر روی پوشال کولر
  • وجود آلاینده ها بر روی پوشال
تعویض پوشال در سرویس کولر آبی

تعویض و سرویس پمپ آب کولر

پمپ کولر آبی مهمترین قسمت کولر است. وظیفه این پمپ مکش آب از سینی کف کولر و چرخاندن این آب در درون کولر است که به دنبال آن هوای خنک به درون ساختمان پرتاب می شود. پمپ کولر آبی به روغن کاری،سرویس، مراقبت و نگهداری احتیاج دارد و در صورت عدم نگهداری صحیح باعث سوختگی آن شود.

برای تعویض پمپ کولر آبی کافیست سیم‌های پمپ آب قدیمی را جدا کرده و پمپ جدید را به جای آن متصل کنید. وقتی سیم بندی انجام شد باید آن را درون سبد توری صافی مخصوص بگذارید. پمپ را باید به صورت کشویی در سوراخ های موجود در بدنه داخلی کولر محکم کنید. صافی دور پمپ آن را از آسیب آلودگی‌های درون تشتک حفظ می کند.

تعویض و سرویس پمپ آب کولر

موتور‌‌، قسمت اصلی كولر در سرویس آن

كولر يك پمپ آب و يك موتور (دينام) دارد كه اولی، فرايند گردش آب و دومي عمل گردش هوا و رساندن به کانال کولر را انجام می دهد. اين موتور‌ها هرچقدر سالم‌تر باشند، كولر عملكرد بهتری خواهد داشت و انرژي كمتري را هم مصرف خواهد كرد. در زمان بازديد از اين ۲ موتور، ابتدا بايد گرد و غبارشان را گرفت و بعد آنها را روغن‌كاري كرد. موتور كولر، ۲ قطعه ياتاقان دارد كه بايد حتماً روغن‌كاری شوند. پيش از روشن كردن كولر نيز بايد ابتدا پروانه را با دست چند دور چرخاند تا روان شود. يك موتور نبايد بيشتر از ۷ ساعت كار كند. اين موتور به همراه پمپ آب، در خطر سوختن بر اثر كاركرد زياد قرار دارند.

موتور‌

تنظیم شناور کولر آبی در سرویس و راه اندازی کولر آبی

شناور وسیله‌ای است که میزان آب ورودی به مخزن کولر را کنترل می‌کند و وقتی سطح آب به اندازه‌ مشخصی می‌رسد جلوی ورود آب بیشتر را می‌گیرد. به همین دلیل مهم است که هنگام سرویس کولر آبی به درستی تنظیم شود.
شناور را ابتدا طوری تنظیم کنید که هیچ آبی از تشتک یا دریچه اطمینان کف بیرون نریزد. 

اگر شناور درست تنظیم شده باشد بعد از پر شدن سینی کولر، سطح آب باید یک یا دو سانتی‌متر پایین‌تر از ارتفاع شیر تخلیه‌ کف باشد. ضمنا توجه کنید که کولر باید نسبت به زمین تراز باشد، در غیر اینصورت آب در یک گوشه‌ جمع شده و در عملکرد شناور اخلال ایجاد می‌شود.

تنظیم شناور کولر آبی در سرویس و راه اندازی کولر آبی

شلنگ آب كولر‌ها آبی

شلنگ آب كولر‌ها اگر از نوع نامرغوب باشد، در آفتاب خشك شده و احتمالا بعد از مصرف سالانه، آماده پاره شدن است. پس بهتره شلنگ آب كولر را هم تعویض كنيد و نوع مرغوب‌تر آن را خریداری کنید. يكی از مهمترين معيار‌ها برای استفاده بهينه از كولر، توجه به همين شلنگ است. اگر سيستم گردش آب به درستی در كولر انجام شود و پوشال ها كاملا خيس شوند، كولر خنكای بيشتری توليد می‌كند و انرژی كمتری را هدر می ‌دهد. برزنت اتصال دهانه‌ی کولر به کانال کولر را کنترل کنید تا هوا از کنار آن نشت نکند یا پاره نشده باشد. 

سایه‌بان‌ برای کولر آبی

کولرها روی پشت بام و در معرض تابش مستقیم افتاب قرار دارند. هر چقدر بدنه‌ کولرحرارت بیشتری داشته باشد، مصرف برق و انرژی نیز بالاتر می‌رود. ضمن اینکه کارآیی کولر هم پایین می‌آید. به همین دلیل اگر بتوان به نحویی کولر را از تابش مستقیم آفتاب حفظ کرد، می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

سایه‌بان ها بهترین گزینه برای این کار است. شما می‌توانید یا از سایه‌بان‌های سنتی که از چهار پایه فلزی و یک سقف برزنتی تشکیل شده‌اند و یا از سایه‌بان‌های مدرن که پایه‌هایشان روی کولر نصب می‌شود و سایه‌بان رویشان قرار می‌گیرد استفاده کنید.

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

جمع بندی کلی :
  • سرویس کولر آبی هر سال پیش از راه اندازی و استفاده از آن باید انجام شود تا مصرف کولر در حالت بهینه قرار بگیرد.
  • قسمت‌های مهم سرویس کولر آبی، روغن‌کاری و سرویس پمپ آب است.
  • هنکام سرویس کولر آبی نباید روغن‌کاری یاتاقان‌های موتور کولر را فراموش کنید
  • اگر به روغن‌کاری و سرویس موتور کولر وارد نیستید، هنگام سرویس کولر آبی از روغن‌کاری موتور صرف نظر کنید تا آسیب به موتور وارد نشود.
  • پوشال‌ها باید به خوبی شستشو شده و در صورت پوسیدگی تعویض و نصب شوند.
  • موتور کولر باید به خوبی روغن‌کاری شود تا نرم کار کند. تسمه‌ موتور هم باید بررسی شود که پاره یا پوسیده نشده باشد.
  • استفاده از سایه‌بان کمک می‌کند دمای فضای داخل کولر پایین بیاید و در نتیجه کارآیی بهتر شده و مصرف انرژی کمتر شود.
  • شناور سطح آب داخل مخزن کولرباید تنظیم گردد، به همین دلیل اگر درست سرویس نشود می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
سوالات متداول

سیم ارت کولر آبی به کجا وصل می شود؟

تمامی کولر های آبی استاندارد رشته سیمی دارند که اکثرا با رنگ زرد مشخص شده است این رشته سیم باید به بدنه کولر متصل باشد.

باعث افتخاره که مارا در شبکه های اجتماعی دنبال می کنید.

اینستاگرام

امتیاز به محصول و پست

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صنعت کار است